Páginas

jueves, 28 de febrero de 2013

Reflexió sobre les meves competències



Els éssers humans som els únics que posseïm aquestes competències professionals a través de les quals, aconseguim posar en pràctica de manera contextualitzada els conceptes, actituds i habilitats apresos, fent així front a situacions reals de manera efectiva. Tot això, ens pot ajudar a prendre consciència sobre un mateix, augmentar la capacitat d’autorregulació, d’autonomia, integrar l’experiència i els coneixements teòrics assolits.

Basant-me en aquesta definició, m’he adonat compte que des de que vaig començar els meus estudis fins avui dia,he anat adquirint algunes competències professionals com són l’autonomia en l’aprenentatge, ja que el pas de Batxillerat i del FP cap a la Universitat, m’ha fet canviar el mecanisme d’aprendre. Al no disposar sempre d’un/a mestre/a presencial en les classes ja que la majoria d’elles són per via videoconferència i no tindre llibres de test de la matèria ja tot està penjat a la plataforma digital, m’ha fet canviar de forma positiva la manera d’aprendre i d’estudiar. Per arribar aconseguir una informació més completa de les materies, he hagut de cercar informació a través de diferents mitjans com són els llibres, les pàgines webs, els blocs, els apunts d’anys anteriors així com demanar ajuda a altres companys i  mestres per resoldre dubtes.

Una altra competència que he adquirit ha estat la reflexió sobre el meu propi procés d’aprenentatge, ja que he aprés a reflexionar abans d’actuar. Amb això vull dir que, abans no em marcava cap objectiu a seguir en les activitats que realitzava amb els infants, sinó que feia les coses amb la intenció que gaudissin del moment i a la vegada, poder ser partícip dels seus jocs.  Durant la realització de les pràctiques, record que vaig viure situacions on jo mateixa vaig aprendre dels meus errors com per exemple, treure el plat a un infant quan ja havia acabat de menjar, ja que d’aquesta manera no li estava promovent l’autonomia sinó tot el contrari.

I una altra competència ha estat l’anàlisi i reflexió sobre els processos d’ensenyament aprenentatge. És una més adquirida però crec que encara he de millorar-ne certs punts com per exemple saber elaborar hipòtesis de les situacions. No obstant així, soc capaç d’identificar les bones pràctiques educatives ja que durant la meva estància en l’escoleta vaig tindre l’oportunitat de viure i treballar amb diferents metodologies, de les quals sempre veus coses que t’agrades o no així com d’altres que escolliries per poder aplicar-les en un futur. Penso que canviar és innovar i no està de menys fer-ho.

Per altra part, existeixen altres competències que he de millorar així com anar adquirint com per exemple, saber analitzar i reflexionar sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil ja que durant les meves pràctiques va ser la meva primera observació d’un centre i, m’imagino que passarà el mateix a tots, no hi havia bona coordinació entre el professorat així com escàs treball en equip i tampoc una distribució del temps i espai adequat.

Tenint en compte que en P. Perronous ens dóna a conèixer un conjunt de competències noves, llegint-les m’he adonat que hi ha algunes que no les tinc encara assolides i penso que pot ser degut a la falta de pràctica en aquest àmbit educatiu com per exemple: el participar en la gestió del centre, l’implicar als infants en els seus aprenentatges i treball així com l’informar e implicar als pares. En canvi, existeixen d’altres com són el treballar en equip, l’ emprar les noves tecnologies, l’organitzar i animar en situacions d’aprenentatge que sí tinc assolides degut a tot els anys viscuts com a estudiant.

 Pel que record en la realització de les meves pràctiques a l’escoleta, si que era, i soc, capaç de conèixer quins són els continguts a treballar amb els infants així com implicar aquests en les activitats, ja que ho feia quan havia de preparar alguna per realitzar a l’aula. És cert que aquesta tasca de preparar activitats ha estat una situació un poc complicada per a mi ja que, a més de tindre poca imaginació i por per fer-lo mal, les dues mestres que vaig tindre no em van donar la mateixa oportunitat de fer-ne coses amb els infants.

Per concloure, he de dir que de totes les competències he escollit 1, autonomia en l'aprenentatge perquè he fet un gran esforç reflexionant sobre les meves competencies que m'aporten una bona actuació professional  i 2, perquè he sabut reflexionar sobre el meu propi procés d’aprenentatge del meu pràcticum i identificar les punts forts i dèbils. Malgrat tot això m’agradaria dir que, encara que tingui algunes de les competències assolides com a futura docent penso que em queda molt per aprendre i millorar.

No hay comentarios:

Publicar un comentario