Páginas

martes, 5 de marzo de 2013

Descripció d'una narració fruit d'una observació



Record que vaig començar el 12 d’abril del 2010 les meves pràctiques a l’escoleta i una de tantes activitats que vaig realitzar i que em record, va ser la de la platja. Com vam estar tres practicants al mateix centre varen proposar a l’equip si podíem realitzar una sessió amb materials naturals de la platja així com petxines, els plomers, les algues, la sorra, els muscles i els còdols així com també hi havia materials artificials com per exemple pots de iogurt, cullerots, gots de plàstics entre d’altres.

El nostre objectiu era què els infants tinguessin l’oportunitat de crear situacions d’aprenentatges nous com fer transvasaments, per exemple. Aquesta l’activitat va tindre una durada d’uns 15 – 20 minuts aproximadament, ja que els infants estaven molt concentrats i podíem observar que estaven gaudint molt. Hi participaven cinc infants de dos i tres anys i entre nosaltres, vam decidir quins infants hi observaríem i jo vaig escollir a M.

Una vegada arribats al lloc per realitzar la sessió del dia, en M. s’asseu i observa als seus
 companys, però no es mou. Mira com la resta agafa els diversos materials naturals però ell no fa res. S’aproxima als materials i toca una pedra amb el dit dret, ja que amb l’altra mà toca el plàstic, que cobreix el terra. Amolla la pedra i agafa una altra. Aquesta la té en les mans, s’aixeca i la deixa on estaven les altres. Es queda assegut, sense fer res mentre observa als seus companys. Centra la mirada en les safates on es troben els materials naturals com les petxines i els plomers, però no interactua. Segueix estant molt atent als moviments i les accions dels seus amics. Un membre de l’equip intervé per animar en M. a que jugui amb el material, doncs és aquí on agafa una closca dels musclos, un plomer i el fica dintre de la safata amb sorra, com la resta dels companys. Torna a mirar les cistelles amb els materials, i després d’examinar totes les closques, agafa la que més li agrada. Amb aquesta, la clava cap per amunt dins de la safata amb sorra i pedres que han distribuït els altres infants. Continua assegut al costat de la safata d’arena, lloc on va partir a l’ inici de la sessió. Torna a observar el que fan els seus companys, doncs agafa un plomer i li lleva els cabells per escampar-los en una de les safates de sorra. Després agafa unes petxines, les examina i les clava com ho va fer amb el musclo. Observa com dins de la safata només queda un element: una petxina més gran, doncs veu com la seva companya se l’emporta. Torna a observar als companys i quan es disposava agafar un dels materials, va escoltar la veu d’un dels membres de l’equip, l’encarregada d’interaccionar i estar més pròxims a ells que li comentava alguna cosa a en P. i en M. es va aturar ja que pensava que l’anaven a renyar. Veient que no era res, va agafar un còdol i l’anava a posar damunt de la resta però va veure que no cabien més i ho va deixar al seu lloc. Comença a moure’s del lloc on estava i s’aixeca en direcció a les algues. Agafa un munt amb les mans i les llança damunt de les safates, com fan la resta dels companys. Se li queda una alga aferrada a la mà, la sensació no li agrada i no para de fregar-se les mans fins que se la lleva totes. Va cap al racó de les algues, agafa més quantitat amb les dues mans i torna a llançar-les a les safates que estan plenes de més materials com: sorra, petxines, closques de musclos, algues, còdols i plomers.

Abans de finalitzar amb la sessió, vam preguntar als infants si volen continuar o parar,  ja que els veiem molt centrats en l’activitat,  en M. s’aixecà, es posa de peu, i com la resta dels companys diuen que volen parar.
 Durant la sessió en M. en un principi ha estat observant, ja sigui el que feien els seus companys com les característiques dels diversos materials, abans d’agafar-los, manipular-los i interaccionar directament  amb ells. Sembla un nen molt curiós i que no fa les coses si no està segur, doncs per això observava el seu entorn, és a dir, els seus companys i els materials abans de passar a l’acció.

A més, he pogut apreciar que està atent a qualsevol cosa, doncs amb la intervenció d’un dels membres de l’equip, en M. es creia que l’anaven a renyar pensant que el que estava fent no estava bé i va ser per això que es va sorprendre.

En quant a l'etiquetatge d'aquesta entrada, he escollit 1.2, perquè he fet un gran esforç per reflexionar i treure els elements que m'aporten una bona actuació professional, 2, perquè he fet una bona reflexió sobre el meu propi procés d'aprenentatge així com saber identificar els punts forts i dèbils i per últim, 4, perquè he reflexionat sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge així com l'elaboració d'hipòtesis.

No hay comentarios:

Publicar un comentario